Obecny czas to Wto 17:20, 19 Cze 2018 | Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zobacz posty bez odpowiedzi
Forum Yoshimura Strona GłównaForum Yoshimura Strona Główna
Użytkownicy Grupy Rejestracja Zaloguj

Podtlenek azotu w motocyklach - podstawy
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Yoshimura Strona Główna » Tuning
Zobacz poprzedni temat | Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gallardo
Renault Megane



Dołączył: 25 Sty 2007
Posty: 170
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 12:42, 29 Mar 2007    Temat postu: Podtlenek azotu w motocyklach - podstawy

Za dobrodziejstwo, jakim w tuningu jest podtlenek azotu podziękować możemy Niemieckim inżynierom, którzy jako pierwsi w czasie drugiej wojny światowej doszli do wniosku, że małą ilość tlenu w powietrzu na dużych wysokościach można zrekompensować wtryskując do komory spalania silnika gaz rozweselający.

Cząsteczka podtlenku azotu N2O składa się z dwóch atomów azotu i jednego atomu tlenu, co daje nam 36-cio procentową zawartość tlenu, podczas, gdy w powietrzu mamy niecałe 23% tlenu. Żeby było zabawniej podtlenek azotu jest o 50% gęstszy od powietrza w tej samej temperaturze, co daje nam prawie 2,5 raza większą zawartość tlenu w jednostce objętości. Tak, więc zastępując część powietrza podawanego do silnika podtlenkiem azotu, zwiększamy ilość tlenu dostającego się do komory spalania i możemy spalić większą ilość paliwa.

Podtlenek azotu jest przechowywany w butli pod bardzo wysokim ciśnieniem, które jest funkcją temperatury. W momencie, w którym podtlenek jest wtryskiwany do układu dolotowego zamienia się w gaz, ale dopiero, gdy zaabsorbuje odpowiednio dużo energii cieplnej koniecznej do zaistnienia przemiany. Wtryskiwany do układu dolotowego podtlenek niesamowicie sprawnie chłodzi powietrze, znów zwiększając ilość tlenu w jednostce objętości, co też przyczynia się po dostarczeniu dodatkowej ilości paliwa do wzrostu mocy!

Większa ilość tlenu wymaga dodatkowej ilości paliwa! Niedostarczenie odpowiedniej dawki paliwa może skończyć się wypaleniem pięknych dziur w tłokach. W przypadku grawitacyjnego zasilania gaźników może okazać się konieczne zainstalowanie przewodów paliwowych o większym przekroju, lub nawet dodatkowej pompy paliwa.

Należy pamiętać, że wtryski podtlenku azotu działają zupełnie niezależnie od aktualnego obciążenia silnika i stopnia uchylenia przepustnicy – zawsze podają taką samą dawkę dodatkowej mieszanki. Jeśli więc psikniemy za dużo, na zbyt niskich obrotach, a tłoki nie zdąża przyśpieszyć dostatecznie szybko, nastąpi wybuch silnika.

Ważnym czynnikiem wpływającym na funkcjonowanie wtrysku podtlenku jest ciśnienie gazu w butli. Zależy ono wyłącznie od temperatury. Optymalna temperatura otoczenia będzie zawierać się miedzy 20 a 30 st. celsjusza. W przypadku niższych temperatur warto zainwestować w kocyk grzewczy do butli.

Podstawowymi elementami typowego motocyklowego wtrysku podtlenku są: butla, wysokociśnieniowe przewody dostarczające podtlenek z butli do elektrycznie sterowanego zaworu gazowego, z którego poprzez przewody i odpowiednią dyszę podtlenek jest wtryskiwany do układu dolotowego. Zazwyczaj system dla motocykli zasilanych gaźnikowo składa się z dwóch solenoid, jednej podającej podtlenek azotu i drugiej podającej dodatkową ilość paliwa. Takie systemy nazywa się mokrymi, natomiast systemy podające sam podtlenek nazywa się suchymi. Czym większe dysze zamontowane są w zestawie, tym większa ilość podtlenku i paliwa dostarczana jest do cylindrów i uzyskiwany jest większy przyrost mocy. Solenoidy i przewody doprowadzające podtlenek do dolotu powinny zostać zamontowane w możliwie chłodnym miejscu, aby ułatwić zamianę ciekłego podtlenku w gaz.

Systemy mokre są nieco bardziej niebezpieczne, gdyż mieszanka podtlenku i paliwa może wybuchnąć w dolocie, gdy odpala się podtlenek przy zbyt niskich obrotach silnika i małym uchyleniu przepustnicy, gdy w dolocie nie panuje odpowiednio duże podciśnienie. Podtlenek sam w sobie jest niepalny.

Wtrysk podtlenku azotu jest najtańszą formą uzyskania dużych przyrostów mocy. Kompletny zestaw kosztuje od ok. 2000-5000pln i pozwala na uzyskanie nawet 100 lub więcej dodatkowych koni. Nie zapominajmy jednak, że są to przyrosty chwilowe. No i żeby silnik wytrzymał taki przyrost mocy konieczna może się okazać wymiana tłoków, kosza sprzęgłowego, przestawienie zapłonu, czy nawet wymiana korbowodów. W przypadku seryjnych motocykli można psiknąć zazwyczaj do ok. 30% dotychczasowej mocy.

Gotowe zestawy wtrysku podtlenku azotu do motocykli oferują firmy min. NOS, NX, Wizard of Nos i NoS1. Zestawy te są skalibrowane i przygotowane do samodzielnego montażu Wesoly (Zrób to sam hehe)

To niezły bajer u motocykli, w samochodach często stosowany. Daje przysłowiowego "kopa", jest troche niebezpieczny, ale bez odrobiny ryzyka nie ma dobrej zabawy...

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
Gomesh
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2006
Posty: 223
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gałkowice Nowe

PostWysłany: Czw 17:09, 29 Mar 2007    Temat postu:

Oj taak !!!!
Nitro jest czymś niesamowitym. Podtlenek daje kopa, ale tylko chwilkę niestety. Cóż wszystko co się dobrze zaczyna trwa zdecydowanie za krótko. Ciekawostką może być to, że ZEX jako jedyna firma oferuje także zestaw podtlenku do diesli !!!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Gomesh dnia Czw 19:42, 29 Mar 2007, w całości zmieniany 1 raz
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
Gallardo
Renault Megane



Dołączył: 25 Sty 2007
Posty: 170
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 17:28, 29 Mar 2007    Temat postu:

i to działa na takiej samej zasadzie jak u benzyniaków? trzeba by to przeanalizować...

Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
Gomesh
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2006
Posty: 223
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gałkowice Nowe

PostWysłany: Czw 19:51, 29 Mar 2007    Temat postu:

W przypadku diesli zestaw firmy ZEX powoduje bezpieczny przyrost mocy bez konieczności innych przeróbek. Najlepszy efekt uzyskuje sie w połączeniu z przeprogramowanym chipem. System poprawia przyspieszenie przy pełnym otwarciu przepustnicy, zmniejsza " turbo dziurę " oraz ochładza zasysane powietrze. Podtlenek dostarcza dodatkowego tlenu, by bezpiecznie spalić dodatkowe ilości paliwa. Zestaw ZEX'a ponadto obniża temperaturę gazów wydechowych, a także lepiej spalonemu paliwu wpływa na zmniejszenie dymienia. Kompletny zestaw kosztuje tylko 3,300 zł brutto !.

Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
gwiezdnygsx-r
Administrator



Dołączył: 31 Gru 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gałkowice Nowe

PostWysłany: Pią 9:03, 30 Mar 2007    Temat postu:

Gdybym miał GSX-R 1000 K-5 to niezałożyłbym nitro z tego powodu iż to zabawa na krótką metę natomiast kasę przeznaczoną na instalację gazu rozweselającego przeznaczył bym na turbosprężarkę i wtedy to jest zabawa!!! Przypomnijcie sobie temat Yamaha FZR 1000 turbo spójrzcie na parametry i sami oceńcie.

Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
Gomesh
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2006
Posty: 223
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gałkowice Nowe

PostWysłany: Pią 17:13, 30 Mar 2007    Temat postu:

W sumie to jest dobry pomysł bo dzięki nitro mamy tylko chwilowy przyrost mocy a butle trzeba napełniać dosyć często. Natomiast turbina jest na stałe i daje nam tyle radochy że nawet podtlenek może się schować na dalszą metę eksploatacji motocykla.

Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Yoshimura Strona Główna » Tuning
Wyświetl posty z ostatnich:   
 
 
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:  

Strona 1 z 1


Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Theme created OMI of Kyomii Designs for BRIX-CENTRAL.tk.