Obecny czas to Sob 1:30, 27 Kwi 2024 | Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zobacz posty bez odpowiedzi
Forum Yoshimura Strona GłównaForum Yoshimura Strona Główna
Użytkownicy Grupy Rejestracja Zaloguj

SILNIKI: 1,8 Turbo
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Yoshimura Strona Główna » Technika
Zobacz poprzedni temat | Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gomesh
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2006
Posty: 223
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gałkowice Nowe

PostWysłany: Nie 15:33, 31 Gru 2006    Temat postu: SILNIKI: 1,8 Turbo

Ta jednostka napędowa o pojemności 1,8 20v Turbo koncernu VAG od lat nalezy do najczęściej poddawanych profesjonalnym modyfikacjom przez miłośników tuningu. Jest to 4 cylindrowa jednostka o pojemności 1781 cm3, 5 zaworach na cylinder i turbodoładowaniu, montowana była i nadal jest w wielu modelach grupy Volkswagena i wszem i wobec jest znana jako 1,8 T. Pewnie pomyślicie skąd taka duż popularność wśród tunerów ? otóż Volkswagen jako jedyny producent postawił w połowie lat 90 na tak szeroki rozwój i popularyzacje silnika z turbodoładowaniem w klasach aut popularnych. Aut koncernu VAG, wyposażonych w jednostkę 1,8 T, po europejskich drogachjeżdzą miliony. Wielka popularność silnika uczyniła go łatwym kąskiem dla firm tuningowych, które szybko odkryły, iż to bardzo trwała i łatwo poddająca się modyfikacjom jednostka napędowa... Warto zauważyć, że 1,8 T pod maskami montowane było w dwojaki sposób: poprzecznie oraz wzdłużnie. Poprzecznie to między innymi w VW Golfie, Audi A3 i TT, Skodzie Octavii, Seacie Ibizie, Leonie oraz Alhambrze. W tej grupie silniki osiągały moc 150, 180, 210 oraz 225 KM. Natomiast w VW Passacie, Audi A4, A6 i Skodzie Superb silniki montowano wzdłużnie. Tutaj moce w zależności od wersji wynosiły 150,163,180 bądz 195 KM. Sposób umieszczania silnika wymusił inne umieszczenie turbiny oraz całego układu dolotowego. Tak więc SWAPy typy motor z A4 do A3 nie są mozliwe Uwaga Zasadniczo rodzinę 1,8 T łatwo podzielić również ze względu na osiąganą moc: Pierwsza, najliczniejsza grupa (doładowanie spręzarkami KKK K03) występowała w wersjach 150, 163, 180 i 195 KM. Mimo stosowania różnych odmian turbospręzarki K03 (o tej samej wydajności) różnice konstrukcyjne były duże i dotyczyły głównie oprogramowania silnika. Potwierdzeniem tej tezy jest fakt, iż tzw. chip-tuning pozwalał każdorazowo na uzyskanie ok. 185-190 KM (wersje z przed 2000 roku wyposazone w tradycyjna linkę gazu osiągały nieco mniej bo około 175 KM). Jedynie najmocniejsza jednostka, fabryczna wersja (z turbosprężarką K03) o mocy 195 KM wyposażona była w dodatkowy intercooler oraz większe wtryskiwacze. Druga grupa silników (moc 200 oraz 225 KM) stosowana była wyłącznie w Audii TT oraz S3 i Seacie Leonie Cupra. Montowany wyłącznie poprzecznie silnik wyposażony był w większą turbosprężarkę o oznaczeniu K04, jednak nie była to jedyna różnica w stosunku do słabszych silników z rodziny. Zastosowano w nich ponadto inny wał korbowy, mocniejsze korbowody oraz tłoki, inne koło zamachowe oraz inne sprzęgło. Kolektory, orurowanie do 2 intercoolerów, a także cały układ wydechowy (wyposażony w 2 katalizatory oraz większej średnicy "downpipe") przygotowane były fabrycznie do osiągania większej mocy maksymalnej. Żeby nieułatwić pracy niedoświadczonym amatorom tuningu, inne były nawet podłączenia przewodów olejowych i wodnych do turbosprężarek Uwaga Jednak przy odrobinie know-how wszystkie elementy z łatwością można było przełożyć do "słabszych" 1,8 T, czyniąc z nich dobrą bazę do dalszego tuningu. Montaż samego chip'a w silniku 210/225 KM to wzrost mocy do 260 KM !!

T U N I N G

Tuning tego silnika to temat rzeka. Ilość urzytkowników, która poddawała swój silnik najróżniejszym modyfikacjom, może przyprawić o zawrót głowy. Największe doświadczenie w tej materii w Polsce ma jednak firma VTG, która od lat specjalizuje się w silnikach grupy VAG. W ich ofercie na chętnych czekają następujące propozycje modyfikacji najpopularniejszej jednostki 1,8 T o mocy nominalnej 150 koni mechanicznych. Podane ceny sa to orientacyjne ceny netto.

STAGE 1

Pierwszy etap prac obejmuje optymalizację elektroniki sterującej pracą silnika. W jednostkach z elektryczną przepustnicą można liczyć na osiągnięcie 185 - 190 KM. Koszt około 1 600 zł.

STAGE 2

Po wymianie wydechu na przelotowy (przeróbka obejmuje również wymianę tzw. downpipe'u) dostosowana jest elektronika. Wydech pozwala na uzyskanie ok. 10 KM więcej w stosunku do Stage 1. Łączczny koszt modyfikacji 3 500 zł.

STAGE 3

Dodatkowa wymiana turbosprężarki na KKK K04, kolektora wydechu pozwala na uzyskanie około 210 KM. Jak przy każdym etapie prac, konieczna jest optymalizacja sterownika silnika (chip). Koszt około 8 500 zł.

STAGE 4 PLUS

Oprócz powyższych modyfikacji konieczny jest założenie dodatkowego intercoolera lub montaż pojedyńczego dużego intercoolera (zamiast 2 orginalnych VAG). Po wymianie wtryskiwaczy oraz orurowania układu dolotowego, a także obudowy filtra powietrza należy ponownie zestroić silnik. Koszt takiej modyfikacji jest znaczny i wynosi już 12 500 złotych. Warto jednak zaznaczyć, że do modyfikacji używane są wyłącznie orginalne części VAG. Efekt prac to około 250 KM - maksymalna moc zalecana przez VTG dla tłoków/korbowodów silnika o mocy nominalnej 150 KM (dla dalszych przyrostów konieczny jest montaż tłoków z mocniejszego silnika o mocy 210/225 KM lub sprowadzenie kutych zamienników zza Oceanu).

STAGE 4

Ostatnia propozycja to modyfikacje ustalane indywidualnie, zgodnie z oczekiwaniami włąściciela auta. Potencjał silnika 1,8 T to około 420 KM przy wykorzystaniu "normalnego" paliwa. Przy zastosowaniu Nitra możliwe są nawet moce dochodzące do 500 KM. Koszty budowy takiego silnika są bardzo wysoke, a prace i strojenie długotrwałe.

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Podziękowania dla firmy VTG i GT przy realizacji materiału.


Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
gwiezdnygsx-r
Administrator



Dołączył: 31 Gru 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gałkowice Nowe

PostWysłany: Sob 20:49, 03 Mar 2007    Temat postu:

Silniki benzynowe wyposażone w turbosprężarkę dają nam dużo radości ale pewnym kosztem. Ja osobiście uwielbiam turbo w samochodzie ale z silnikiem wysokoprężnym. Tam taką podstawą jest 1.9 TDI która nam daje spore możliwości modernizacji a moc i moment obrotowy przerastają już silniki benzynowe z tego przedziału pojemnościowego.

Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
marty
Administrator



Dołączył: 31 Gru 2006
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: k-ce

PostWysłany: Nie 18:15, 04 Mar 2007    Temat postu:

12,5 tys za modyfikację silnika... boshe Wesoly trochę przesada ale efekty wydają się być niezłe.

Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Yoshimura Strona Główna » Technika
Wyświetl posty z ostatnich:   
 
 
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:  

Strona 1 z 1


Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Theme created OMI of Kyomii Designs for BRIX-CENTRAL.tk.