Obecny czas to Czw 21:02, 25 Kwi 2024 | Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zobacz posty bez odpowiedzi
Forum Yoshimura Strona GłównaForum Yoshimura Strona Główna
Użytkownicy Grupy Rejestracja Zaloguj

SILNIKI: 1,9 TDI
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Yoshimura Strona Główna » Technika
Zobacz poprzedni temat | Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gomesh
Administrator



Dołączył: 30 Gru 2006
Posty: 223
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gałkowice Nowe

PostWysłany: Nie 15:37, 31 Gru 2006    Temat postu: SILNIKI: 1,9 TDI

Ta konstrukcja opracowana jest przez koncern Volkswagena. Rodzina silników Turbocharged Direct Injection, znana wszystkim pod skrótem TDI, to nic innego jak Turbodoładowane silniki wysokoprężne zasilane przez bezpośredni wtrysk paliwa. Innowacyjna technologia pozbawienia silnika wstępnej komory spalania oraz zastosowania turbosprężarki i elektronicznego sterowania wymuszona była przez wchodzące w życie normy emisji spali. W dotychczasowych jednostkach z mechanicznymi systemami wtryskowymi ograniczenie emisji tlenku azotu było niezwykle skomplikowane. Dzięki wykorzystaniu nowej technologi silnik charakteryzuje się lepszą dynamiką przy niskim spalaniu jak i pracą. Pierwszy taki motor z rodziny TDI zaprezentowano w 1989 r. 2,5 litra została zamontowana w Audi 100 i uzyskała 120 KM i 200 Nm. Dwa lata później, wraz z premierą nowego Audi 80 (w budzie B4) zaprezentowano pierwszy silnik TDI o pojemności 1,9 litra i parametrach 90 KM i 190 Nm, charakteryzował się elektronicznie sterowanymi pompami wtryskowymi Bosch, ale za to niską kulturą pracy. Dlatego właśnie w 1993 r. motor 1,9 TDI trafił pod maskę VW Golfa III. Z racji mniejszej komory silnika inżynierowie potrzebowali po prostu więcej czasu na w miarę skuteczniejsze wyciszenie "klekota". W późniejszym okresie ten silnik trafił także pod maskę Seata oraz Skody związanych kapitałowo z koncernem VW. Już wtedy było wiadomo, że modyfikacja programu sterującego silnikiem skutkuje dużymi przyrostami mocy i momentu obrotowego. w 1996 roku pojawiła się mocniejsza odmiana silnika 1,9 TDI. 110 konna jednostka łatwo było poznać po czerwonym "I" w znaczku TDI. Oprócz nieco mocniejszego wału i korbowodów wyposażona była ona w sprężarkę o zmiennej geometrii łopatek i wydajniejszych łopatkach. Przy okazji zastosowano również komputer z innym oprogramowaniem silnika. W 1997 roku jednostki TDI poddane zostały małej metamorfozie. Otrzymały nową głowicę, układ rozrządu o bardziej żywotnej konstrukcji, a także dwumasowe koło zamachowe. Poprawiono również chłodzenie oleju. Dodatkowo 110 konna wersja wyposażona została w zespoloną z kolektorem wydechowym sprężarkę. Przy okazji zwiększyli wtryskiwacze. Prawdziwa rewolucja TDI (tzw. II generacja) nadeszła w 1998 roku. W VW Passacie (3B5), zamiast pompy wtryskowej zastosowano 4 oddzielne pompowtryskiwacze osadzone w głowicy silnika. W tej technologii wałek rozrządu buduje ciśnienie w cylinderku pompowtryskiwacza, a bardzo precyzyjny zawór magnetyczny kieruje odpowiednią dawkę paliwa do wtryskiwacza i dalej do komory spalania. Pierwsze jednostki tego typu charakteryzowały się dużą awaryjnością wałków rozrządu, które zdaniem złośliwców pękały już przy odbiorze autka z salonu. Problem jednak szybko rozwiązano. W 2001 pokazano wzmocniony silnik 1,9 TDI o mocy nominalnej 130 KM (symbol ASZ) Grubsze czopy wału korbowego, wzmocnione korbowody, a także wydajniejsze wtryskiwacze i inne sprzęgło to tylko część wprowadzonych unowocześnień. Zastosowano ponadto inną turbinę, inny układ dolotowy no i zmieniono również oprogramowanie sterujące pracą silnika. Ze względu na większą wytrzymałość i galanty potencjał jednostkę 130 konną (czerwone D oraz I w znaczki TDI) szybko zyskała fanów. Obecnie jest to najchętniej tuningowany diesel w Polsce !
Prawie równocześnie z premierą jednostki 130 konnej wprowadzono do sprzedaży 150 konną wersję 1,9 TDI (ARL). Lżejszy i wytrzymalszy wał korbowy, inna turbina oraz zmieniony układ dolotowy (gigantyczny intercooler) to jedyne zmiany do tego silnika. Najmocniejszym motorem dielsa 1,9 jest odmiana stosowana w Seacie Ibizie Cupra. Jednostka o kryptonimie BPX 163 KM to jeszcze większe turbo i inny układ dolotowy niż w wersji 150 konnej. Wspomniany silnik był umieszczany zarówno poprzecznie jak i wzdłużnie. Poza inaczej umieszczoną miską olejową pompy oraz turbosprężarki (przy ewentualnej przekładce przeszkadza mocowanie silnika, stąd konieczne jest zastosowanie innego kolektora wydechowego) istotnych różnic między mini brak.

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
gwiezdnygsx-r
Administrator



Dołączył: 31 Gru 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gałkowice Nowe

PostWysłany: Pon 13:29, 01 Sty 2007    Temat postu:

Jako miłośnik marki VW muszę przyznać, że robią boskie silniki!!! Tak się składa iż posiadamy w domu samochód ze stajni VW z silnikiem TDI i stwierdzam,że ma niezłego kopa a trwałość i materiały użyte do produkcji stoją na najwyższym poziomie.

Głosuje za nowym hasłem "TDI Power" Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
lucas
Honda Civic



Dołączył: 07 Sty 2007
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 22:00, 28 Sty 2007    Temat postu:

Taaak, silniki Tdi koncernu VW są naprawdę genialne. Nadają się i do jazdy zarobkowej (dostawczaki, taxi itp.) jak i do sportu (puchar Golfa tdi [link widoczny dla zalogowanych]).
Sam zastanawiam się nad zakupem ibizy tdi 110 KM i przerobienia jej na oryginalną rajdówke na kjsy ew. 1/4 Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
Monika89
Syrenka 105



Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radom

PostWysłany: Pon 19:48, 05 Mar 2007    Temat postu:

Moja siostra miała golfa mk3 z silnikiem 1.9 TDi 1Z 90 KM i była zadowolona teraz ja jestem w posiadaniu tego auta i też jestem zadowolona, jak na przebieg 250 000 km to silnik jest w dobrym stanie, w przyszłości planuje przerobić go na wersje 110 KM AFN.

Post został pochwalony 0 razy
...
Zobacz profil autora
Powrót do góry
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Yoshimura Strona Główna » Technika
Wyświetl posty z ostatnich:   
 
 
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:  

Strona 1 z 1


Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Theme created OMI of Kyomii Designs for BRIX-CENTRAL.tk.